You are currently viewing Strømmen Øst: Skepsis til nytt kjøremønster – mulig byggestart i 2023
Strømmen Øst: Bom foreslås i krysset Strømsveien/Stasjonsveien. Innfelt: Anders Jørstad, prosjektleder. Foto: Vårt Strømmen.

Strømmen Øst: Skepsis til nytt kjøremønster – mulig byggestart i 2023

Forslag til områdereguleringsplan for Strømmen Øst ligger nå ute til offentlig ettersyn. Da byutviklingsavdelingen i Lillestrøm kommune inviterte til informasjonmøte 24. juni, var det 11 personer som møtte opp. Områderegulering for Strømmen Øst skapte langt mer debatt for noen år siden, da det var snakk om et større område med langt flere berørte huseiere.

(Artikkelen fortsetter etter annonsen)

  • Lions Club Strømmen: Kjøp gjødsel, plantejord og dekkbark, med hjemlevering. Salgsinntektene går til Lions Club sitt arbeid for barn, ungdom og trengende på Strømmen og Skjetten.

Vårt Strømmen har tidligere oppsummert forslaget for områderegulering for Strømmen Øst (les artikkel).

Lillestrøm kommune oppsummerer planen slik: «Planen skal legge til rette for en helhetlig utvikling av Strømmen Øst. Planen skal tydeliggjøre en urban struktur i Strømmens sentrale områder og sikre gode overganger mot den karakteristiske villabebyggelsen som er typisk for Strømmen. Innenfor planområdet er det gjort plangrep for ny sentrumsutvikling med bolig, forretning, kontor, tjenesteyting, bevertning, veg og park.»

Anders Jørstad er prosjektleder for byutviklingsavdelingen i  Lillestrøm kommune, og går gjennom planen for områderegulering i informasjonsmøtet.

Noen av de sentrale punktene i planen er blandingsbygg med blokkbebyggelse på 3-6 etasjer mot Strømsveien, inkludert 14.000 kvadratmeter næringslokaler, rekkehus i bakkant og grønn buffersone til eksisterende villabebyggelse. I tillegg er det lagt to parker inn i planen, den eksisterende ved det gamle rådhuset (Akershusmuseet) og en midt i planområdet, med grønn forbindelse fra Strømmen Storsenter.

Trafikkbildet og nytt kjøremønster skaper skepsis

I forslaget er det lagt inn nytt kjøremønster med bom i lyskrysset Strømsveien / Stasjonsveien, ved Hoberg-bygget, som vil lede personbiler bort fra Strømsveien og inn Støperiveien.

Prosjektlederen trekker frem punktet om at forslaget legger opp til kollektiv- og sykkeltasé i Strømsveien. De nåværende langsgående parkeringsplassene i miljøgata vil da fjernes til fordel for superbusstrasé fra AHUS til Kjeller, med parkeringsplasser lagt under bakken.

Fra salen stilles det spørsmål rundt dette temaet. Det er flere som er skeptiske til at forslaget kommer til å fungere i praksis, og mener at det kommer til å bli større press på allerede belastede veier som Stalsbergveien og Gamleveien.

Vi merker behovet for en helhetlig vurdering, sier Kristin Dale Selvig som er avdelingsleder i byutviklingsavdelingen.

Når kommer spaden i bakken?

En av tilhørerne i salen, en av gårdeierne i Strømmen Øst-området, spør når det kan forventes at spaden settes i bakken, men svaret er litt svevende.

Eiendomsutviklere bør følge nøye med. Områdereguleringsplanen er første skritt på veien til å skape forutsigbarhet, forteller Jørstad.

Vårt Strømmen tar en prat med prosjektlederen etter møtet, og spør på nytt når byggestart kan forventes.

Tidligst i 2023, svarer Jørstad.

Han legger til at det er mye som skal på plass. Hvis alt går på skinner er områdereguleringsplanen klar i løpet av 2021, detaljreguleringsplan i 2022, byggesak i 2022-2023, og med muligheter for byggestart i 2023.

Store nasjonale eiendomsutviklere har vist interesse for Strømmen Øst, kan prosjektlederen avsløre.

Offentlig ettersyn

I møtet oppfordres det til å sende inn innspill mens saken er under offentlig ettersyn. Strømmen Vel som er representert på møtet, antyder at det kommer innspill fra dem.

Fristen for innspill er satt til 27. august.