You are currently viewing Lokalhistorie: 10 fakta om Strømmens og strømlingers tilknytning til Kjeller flyplass
Kjeller flyplass åpnet i 1912, her tidlig i flyplassens historie. Foto: Narve Skarpmoen. | Innfelt: Steinar Bunæs.

Lokalhistorie: 10 fakta om Strømmens og strømlingers tilknytning til Kjeller flyplass

Ingen kjenner Strømmens historie bedre enn Steinar Bunæs. Han har skrevet en rekke bøker og holdt foredrag om stedets historie. Lokalhistorikeren var sist involvert prosjektgruppa til Kjellerhistorien, som utarbeidet boka Historiske Kjeller som ble utgitt før nyttår.

(Artikkelen fortsetter etter annonsen)

  • Det skjer på Strømmen: Arrangementsguide / kulturkalender med oversikt over hva som skjer på Strømmen; Konsert, musikk, kultur, festival, fotball og øvrige arrangementer. www.vårtstrømmen.no - www.vartstrommen.no

Strømmen har i alle år hatt tett kontakt med Kjeller flyplass og Kjellermiljøet, og berøringspunktene har vært mange gjennom flyplassens historie. Kjeller flyplass ble åpnet helt tilbake i 1912.

Lokalhistorie: 10 fakta om Strømmens tilknytning til Kjeller flyplass v/historiker Steinar Bunæs.
Historisk bilde: Aeroplanet Ganger Rolf på Kjeller flyplass i 1913. Foto: Anders Beer Wilse.

Nylig holdt Steinar Bunæs foredrag under Strømmen Vels generalforsamling, med fokus på Strømmens og strømlingers tilknytning til den verdenshistoriske flyplassen, og lokalhistorikeren gir her Vårt Strømmens lesere en god faktaoppsummering.

10 fakta presentert av Steinar Bunæs

  1. Nils Claus Ihlen var bosatt på Bråte fra 1893 til sin død i 1925.
  2. Ihlen var både som bedriftsleder, ordfører og minister sterkt opptatt av samferdselsspørsmål.
  3. Ihlen kjøpte i 1910 Kjeller gård sammen med Martin H. Brøther.
  4. Strømmen Trævarefabrik leverte allerede i 1913 de tre første hangarene.
  5. Hans Torgersen Vestby fra Vestby leverte det første driftsmaskineriet da Kjeller Flyfabrikk ble reist i 1916. Han er også kjent for å ha konstruert Norges første bil så tidlig som i 1895.
  6. Under arrangementet Skedsmouka på Støperiløkka i Strømmen 1936 deltok Kjeller Flyfabrikk med et av flyene som var produsert på Kjeller Flyfabrikk.
  7. I årene 1938 og 1939 ble det fremforhandlet et omfattende samarbeid om levering av inntil 100 moderne fly til det norske luftvåpen. Nordisk Aluminiumsindustri skulle levere metallproduktet, Strømmens Værksted skulle tilvirke metallet slik de allerede hadde god erfaring med fra sin bussproduksjon, og Kjeller Flyfabrikk skulle stå for den endelige ferdigstillingen. I april 1940 var alt klart for signering, men det tyske overfallet satte en bom for det hele.
  8. Rundt 1950 var Rettenparken et trivelig sted for både 17. mai og andre festligheter. Kjeller Flyfabrikk bisto her med nødvendig belysningsanlegg.
  9. Mange strømlinger har hatt sitt daglige arbeid ved Kjeller Flyfabrikk. En av dem som har lengst fartstid er Egil Johnsbråten. Han startet i 1957 og gikk av i 2001. Han har hatt selvstendig vedlikeholdsansvar for både firemotors Orionfly og ulike helikoptertyper.
  10. I boka Historiske Kjeller som utkom i 2024 har flere strømlinger bidratt med sine observasjoner fra ulike hendelser under andre verdenskrig. John-Erik B. Karlsen hadde ansvar for bokas design, og Steinar Bunæs var redaktør.

Kilde: Steinar Bunæs.

Lokalhistorie: 10 fakta om Strømmens tilknytning til Kjeller flyplass v/historiker Steinar Bunæs.
Historiske Kjeller: Strømlingene Steinar Bunæs og John-Erik Karlsen på boksignering. Foto: Vårt Strømmen.