Da det var klart at hjørnesteinsbedriften Strømmen Staal skulle avvikles på slutten av 1970-tallet, kjøpte Olav Thon bygningsmassen i 1977. Åtte år senere kunne dørene på Strømmen Storsenter åpnes for aller første gang den 9. mai 1985, starten på en ny epoke for stedet.
40 år senere kan Strømmen Storsenter betegnes som en hjørnesteinsbedrift med omsetning på 3,83 millarder kroner og over 7 millioner besøkende i 2024, og med 2000 ansatte fordelt på nesten 200 virksomheter. Nå er det klart for 40-årsjubileum på storsenteret.

Vårt Strømmen møter senterleder Per Kristian Trøen og markedssjef Jannicke Bergmann for å snakke om storsenterets historie og selvfølgelig 40-årsjubileet.
Kontinuerlig utvikling – følger trender
Langvarig suksess kommer ikke tilfeldig. I løpet av de 40 årene storsenteret har vært i drift, har verden endret seg i stadig større fart. Strømmen Storsenter er også i kontinuerlig utvikling.
– Hva er de viktigste suksessfaktorene?
– Butikkmiksen er veldig viktig. Det er en veldig god blanding av lokale, nasjonale og internasjonale butikker, svarer Trøen.
– Vi tar inn nye trendkonsepter. Vi møter kundenes ønsker og baserer oss på tilbakemeldinger, skyter Bergmann inn.
Storsenteret har årlige markedsundersøkelser der flere tusen blir spurt om hvilke butikker og virksomheter de ønsker skal komme hit, samt kommentarer om alt som er bra og alt som kan forbedres, for å skape de gode kundeopplevelsene.

Butikkmiksen har hele tiden vært en viktig del av suksessfaktoren til Strømmen Storsenter, helt fra starten i 1985 da det var 39 butikker.
– Olav og Halgrim Thon fikk blant annet med seg Dressmann, Grændsen Skotøimagazin, Standard Hobby og Leker, og interiørbutikken Princess, de store kjedene, forteller senterlederen
Strømmen Storsenter omtaler senterlederen som «det originale storsenteret». Det var det første kjøpesenteret som Olav Thon startet.
Mot slutten av 1980-tallet åpnet flere kjøpesentre på Romerike, og konkurransen ble større. Triaden og Metro på Lørenskog hadde den gang henholdsvis rundt 80 og 60 butikker.
– Da man åpnet i 1985 var man størst, men så kom Metro og Triaden, og da ble storsenteret lillebror på slutten av 1980-tallet. Thon tok da nye strategiske grep. Storsenteret tok i bruk flere industrihaller og ble størst igjen, sier han.

Størst i Norden
Historien til Strømmen Storsenter er preget av vekst og utvikling.
– Vi ble Nordens største kjøpesenter i antall butikker da vi utvidet med den nyeste delen 25. oktober 2012, sier Trøen og legger til at det var litt tilfeldig.
Gigantsenteret Emporia i Malmø tok sikte på å bli det største kjøpesenteret i Skandinavia med 200 butikker, men de klarte ikke å fylle hele senteret til åpningen 24. oktober 2012. Dagen etter åpnet den nye delen på Strømmen Storsenter, og det var et faktum at det største senteret lå i Norge, på Romerike og på Strømmen.

Mer enn et kjøpesenter – stolte av å sette Strømmen på kartet
Etter 40-års kjøpesenterdrift, har Strømmen Storsenter blitt en del av identiteten til stedet.
– Strømmens Værksted og Strømmen Staal var hjørnesteinsbedrifter, og mange var kjempestolte av at Strømmen ble satt på kartet. Og det fortsetter vi å gjøre på en annen måte, som en hjørnesteinsbedrift, sier Bergmann.
Både hun og senterlederen trekker frem at det er mye entusiasme blant de som jobber på storsenteret.
Strømmen Storsenter har i dag 2000 ansatte med bakgrunn fra over 60 land. Uten den innsatsen som blir gjort av alle ansatte i butikker, spisesteder og ulike servicefunksjoner, hadde storsenteret garantert ikke oppnådd den omsetningen det har i dag.
– Vi har de siste årene tatt en posisjon med Id-feiring. Det speiler sammensetningen av mennesker som jobber her, og kundene som besøker senteret, forteller Trøen.
Bergmann legger til at de er gode på å feire anledninger, ikke bare jul og påske.

– Vi er skapende i alt vi gjør. En arbeidsgiver som lar oss tenke og prøve nytt, fortsetter hun.
Det er mye snakk om svinn og nasking i mediene, og Strømmen Storsenter tar del i det forebyggende arbeidet.
– Vi tar samfunnsansvar og driver oppdragende virksomhet. Vi har satt tyveri på timeplanen, og invitert klasser hit. Og kollegaer av oss i senterledelsen har vært ute og snakket med både lærere og foreldreråd, forteller senterlederen som legger til at de har god kontakt med politi og kommunens og kirkens utekontakter.
Ikke alle ungdommer kjenner til risikoen med tyverier, for eksempel at de kan miste muligheten til å få visum til USA eller få problemer med å få jobb. Storsenteret ønsker å bidra med informasjonsarbeidet rundt dette.
Økende netthandel, men shopping er best live
Netthandel har gitt økt konkurranse for de fysiske butikkene, og spesielt under pandemien skjøt netthandelen fart.
– Litt av jobben vår er å coache og motivere butikkene våre til å være på hugget og stadig se de mulighetene som alle de 7 millioner besøkende kan gi. God service lønner seg, sier Trøen.
Hver måned samler storsenteret butikkledere til møter.
Kundeklubben til Strømmen Storsenter har over 100.000 medlemmer, og senterlederen berømmer markedsavdelingens innsats.
– Jeg har jobbet her i 10 år. Bruken av sosiale medier har utviklet seg, og det er forventninger om at det skal gå fort. Vi må poste sosiale medier-innlegg hver dag. Det er en helt annen tid, forteller Bergmann, og hun legger til at alle har telefonen i hånda hele tiden, og de må være synlige i de kanalene og mediene der kundene befinner seg.

Trøen forteller at de nye butikkene Soulcake og Smaken av Italia har hatt stor suksess, og det er viktig at storsenteret følger trender i et større perspektiv:
– For å opprettholde og sikre arbeidsplasser. Shopping skal være best live!
Drømmer om videreutvikling av Strømmen
– Hva med fremtiden for Strømmen Storsenter?
– Vi drømmer om at ledelsen i Thon Gruppen beslutter at de skal videreutvikle Strømmen Verksted-området med svømme- og badeanlegg, kino, treningssenter, flere helserelaterte tjenester og flere serveringssteder, svarer senterlederen før han fortsetter:
– Vi håper at de tar beslutning om det i løpet av de nærmeste par månedene. Det blir en «game changer» for bydel Strømmen. Det blir fremtidens kjøpesenter, at vi må ha flere aktiviteter, opplevelser og servicefunksjoner.
– Da kan vi henvende oss til publikum på en ny måte. Det er positivt for Strømmen at stedet videreutvikles, legger markedssjefen til.

30 år som senterleder
1. mai var det 30 år siden Per Kristian Trøen offisielt gikk inn i stillingen som senterleder for Strømmen Storsenter.
– Året før jeg begynte, var det 824 millioner kroner i omsetning, og Romerikes Blad skrev at de trodde toppen var nådd for Strømmen Storsenter etter rekordåret 1994. Det var veldig motiverende, forteller senterlederen.
– Hva er mest motiverende med jobben?
– Å jobbe med fantastisk gode kolleger. Jeg synes det er morsomt å gjøre noe sammen med et godt team, svarer han raskt.
– Det er mantraet til Trøen: Teamwork funker og gir resultater, skyter Bermann inn med et smil.
– Hva er du mest stolt over som senterleder?
– Jeg er skikkelig stolt av den posisisjonen vi er i nå. Det er virkelig et godt resultat av teamwork. Det er ikke så mange som hadde trodd at vi skulle være det største senteret på Østlandet og i Stor Oslo-regionen, med så sterk konkurranse. Det er jeg kjempestolt å være en del av svarer Trøen.
Han er stolt av hele teamet rundt seg.

Et samfunn i samfunnet
– Hva er det du er mest fornøyd med, spør vi markedssjefen.
– Vi er skapende i det vi gjør. Vi får lov til å prøve og feile. Det er viktig å kunne tørre, svarer Bergmann og legger til:
– Gjengen. Butikker, ansatte og kolleger. Det er lite samfunn, et samfunn jeg trives veldig godt i. Stor takhøyde og uformelt miljø. I markedsføringen skal vi være betydningsfulle, originale og kunne overraske kundene.

Innholdsrik jubileumsuke
Det er mye som skjer på Strømmen Storsenter i jubileumsuka, ikke minst på scenen der det blir musikkbingo med populære Sunna, foredrag om løping med Synne Myhre og om interiør med interiørstylisten Tone Kroken, tips om make-up med influencerkjendisen Tim-Kristian, og konsert med Elisabeth Andreassen, i tillegg til barneaktiviteter. Kort og godt et variert program med noe for alle og enhver.
– Hva ser dere mest frem til i jubileumsuka?
– Vi er klare til bursdag. Dette har vi jobbet med siden i fjor høst. Det skal bli deilig å komme i gang, svarer Bergmann.
– De første som signerte plater og kassetter her i 1985, var Bobbysocks. Elisabeth Andreassen kommer 40 år etter og skal holde konsert her. Det er en kuriositet, avslutter Trøen.